Rancangan
Pengajaran Harian Pendidikan Islam Tingkatan 4
Tarikh
|
:
|
18 Ogos 2012
|
Hari
|
:
|
Ahad
|
Tingkatan
|
:
|
4 Ibnu Sina
|
Bilangan
Murid
|
:
|
30 orang
|
Masa
|
:
|
10.30 pagi –
11.10 pagi (40 minit)
|
Tajuk Utama
|
:
|
Haji dan Umrah
|
Sub Tajuk
|
:
|
a)
Definisi Haji dan Umrah
b)
Rukun Haji dan Umrah
c)
Syarat wajib Haji dan Umrah.
|
Objektif
|
:
|
Di akhir sesi
pengajaran dan pembelajaran ini, pelajar dapat:
|
a)
Mendefinisikan maksud Haji dan Umrah dengan tepat.
b)
Menyatakan Rukun Haji dan Umrah dengan betul.
c)
Menyatakan syarat wajib haji dan Umrah dengan betul.
d)
Mempraktikkan cara-cara mengerjakan rukun Haji dengan
betul dan tersusun.
|
||
Pengetahuan
Sedia Ada Pelajar
|
:
|
Pelajar telah
mengetahui maksud Haji dan Umrah melalui pembacaan dan pengalaman pelajar.
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
:
|
a)
Video
b)
Slide Power Point
c)
Soalan Teka Silang Kata
|
Penerapan
Nilai
|
:
|
Patuh pada
arahan guru, rasional, keberanian, taat, penumpuan, menghormati guru,
berkomunikasi dengan baik dan bekerjasama.
|
KBKK
|
:
|
Berfikir
untuk menjana idea, pemahaman, pengetahuan, mencirikan, menilai dan membuat
kesimpulan.
|
Kecerdasan
Pelbagai
|
:
|
Kecerdasan
Visual – Spatial, kecerdasan Interpersonal kecerdasan intrapersonal.
|
Rancangan
Pengajaran Harian
LANGKAH
/ MASA
|
ISI
PELAJARAN
|
AKTIVITI
GURU
|
AKTIVITI
PELAJAR
|
STRATEGI
/ KAEDAH / NILAI / BBM / KBKK
|
Set Induksi
(5 minit)
|
Pengenalan
|
I-
Guru menayangkan video mengenai Haji.
II- Guru bersoal jawab dengan pelajar mengenai video yang
di tunjukkan dan kaitannya dengan topik yang diajar hari ini.
|
I-
Pelajar memberi respon berdasarkan video yang di tayangkan oleh guru.
II- Pelajar memberikan tindak balas dengan menjawab setiap
soalan yang diajukan berdasarkan pengetahuan
dan pemerhatian yang sedia ada.
|
Strategi:
Berpusatkan
pelajar dan guru.
Kaedah:
Penyoalan.
BBM:
Video
KBKK: menjana idea.
|
Langkah 1
(10 minit)
|
Haji dan Umrah
|
Guru menerangan
maksud Haji dan Umrah
|
Aras 1:
Pelajar menyalin maksud Haji dan Umrah.
Aras 2:
Pelajar Menyalin dan mengulang semula maksud Haji dan
Umrah.
Aras 3:
Pelajar menerangkan maksud Haji dan Umrah mengikut
kefahaman mereka.
|
Strategi:
Berpusatkan guru
dan pelajar.
Kaedah:
Penerangan.
BBM:
Buku
Teks dan Slide Power Point
KBKK:
Memahami konsep
|
Langkah 2
(15 minit)
|
Rukun Haji dan
Umrah
|
I-
Guru menerangan tentang rukun haji dan umrah
II- Guru menerangkan syarat wajib haji dan umrah.
|
Aras 1:
Pelajar menyalin nota tentang rukun haji dan umrah.
Pelajar menyalin nota tentang syarat wajib haji dan
umrah.
Aras 2:
Pelajar membuat peta minta tentang rukun haji dan
syarat wajib haji.
Aras 3:
Pelajar menerangkan rukun haji dan syarat wajib haji di
hadapan kelas.
|
Strategi:
Berpusatkan guru dan pelajar.
Kaedah:
Penerangan dan membuat demonstrasi.
BBM:
Slide
Power Point
KBKK:
Menjana idea dan
kefahaman.
|
Langkah 3
(15 minit)
|
Mempraktikkan cara-cara melaksanakan rukun haji
|
I-
Guru membuat 5 kumpulan dan melantik seorang ketua. Semua ahli kumpulan
perlu mendemonstrasikan cara yang betul dan tersusun untuk mengerjakan Haji.
II- Guru menyediakan video dan kad jawapan dan meminta pelajar memadankan
kad-kad jawapan tersebut dengan gambar
mengikut susunan yang betul.
|
Aras 1:
Pelajar melihat demo melaksanakan rukun haji.
Pelajar melakukan semula rukun haji.
Aras 2:
Pelajar melaksanakan cara-cara melaksanakan rukun haji
mengikut video yang ditayangkan.
Aras 3:
Pelajar melakonkan cara-cara mengerjakan rukun haji.
|
Strategi:
Pengajaran dua
hala.
Kaedah:
Demonstrasi.
BBM:
Video
Nilai:
Kerjasama.
KBKK:
Menjana Idea
untuk mendemonstrasi.
|
Langkah 4
(25 minit)
|
Latihan dalam
Kelas dan gerak kerja berkumpulan
|
Guru menyediakan beberapa soalan yang berkaitan
dengan topik yang diajar
|
Aras 1:
Pelajar di bekalkan oleh guru dengan soalan teka silang
kata.
Dengan bantuan guru, pelajar mengisi teka silang kata.
Aras 2:
Pelajar dibekalkan oleh guru dengan soalan teka silang
kata dan menyelesaikan silang kata dengan merujuk kepada buku rujukan.
Aras 3:
Pelajar dibekalkan oleh guru dengan soalan teka silang
kata dan menyelesaikan silang kata dengan perbincangan dalam kumpulan.
|
Strategi:
Pengajaran dua
hala.
Kaedah:
Menjawab soalan.
BBM:
Soalan teka
silang kata dan gerak kerja
berkumpulan.
Nilai:
Kerjasama, yakin
pada diri sendiri.
KBKK:
Menjana idea
untuk memikirkan jawapan.
|
Penutup
(10 min)
|
Peneguhan
|
i.
Guru memberi peluang kepada pelajar untuk bertanyakan soalan.
ii.
Guru memberi latihan peneguhan mengikut buku teks kepada pelajar dan
perlu di hantar pada kelas yang akan datang.
|
Pelajar bertanya kepada guru tentang apa yang mereka kurang
faham.
|
BBM: Buku teks
|
Soalan Peneguhan
NAMA:___________________________ TARIKH:_______________
TINGKATAN:_______________
BAB 13 LAMBAIAN KAABAH
Padankan
jawapan yang sesuai.
1. Melakukan
ibadat haji bagi pihak orang lain yang telah memenuhi syarat-syarat wajib
haji.
|
Pengertian
Haji
|
|
2. Mengunjungi
tempat yang mulia dari segi bahasa. Manakala
menurut istilah syarak ialah mengunjungi Baitillahil Haram kerana
mengerjakan ibadat tertentu pada masa
tertentu dengan syarat-syarat tertentu.
|
Pengertian Upah haji
|
|
3. Mengerjakan
haji dan umrah secara berasingan sama ada mengerjakan haji dahulu kemudian
mengerjakan umrah atau mengerjakan umrah sebelum tiba bulan haji ( 1 syawal
hingga 10 zulhijjah).
|
Haji
Qiran
|
|
4. Mengerjakan
haji dan umrah secara serentak setelah masuk bulan haji ( 1 syawal hingga 10
zulhijjah).
|
Haji
Ifrad
|
|
5. Ialah
denda yang di kenakan ke atas jemaah haji kerana sebab-sebab tertentu.
|
Dam
|
No comments:
Post a Comment